راه های ساده برای افزایش متابولیسم بدن کدامند؟

 

Increase body metabolism


متابولیسم مقدار انرژی یا کالری است که بدن برای عملکرد های شبانه روزی به آن نیاز دارد. هر چقدر سرعت متابولیسم بیشتر باشد کالری سوزی بیشتر خواهد شد.اما اگر فرآیند تولید و ذخیره نیرو مختل شود متابولیک آسیب می بیند.این آسیب ممکن است منجر به دیابت و یا سایر بیماری ها شود.

برای افزایش متابولیسم بدن چه کنم؟

استفاده از یک رژیم غذایی متعادل و ورزش به خصوص ورزش هایی مانند وزنه برداری در بالا بردن متابولیسم نقش مهمی دارند.

وزنه برداری

با انجام تمرینات وزنه برداری توده عضلانی بیشتر می شود.به این ترتیب حتی در زمان استراحت هم می توانید کالری بسوزانید.همچنین تلاش کنید تا با کمک ورزش های هوازی کالری بیشتری بسوزانید.به طور مثال هر روز به طور منظم و به مدت ۳۰ دقیقه، یک دقیقه بدوید و سپس دو دقیقه راه بروید.

حذف نکردن صبحانه

هیچکدام از وعده های غذایی اصلی به خصوص صبحانه را حذف نکنید.غذا خوردن و انرژی که برای هضم غذا مصرف می شود همان کالری سوزی است که ما برای افزایش متابولیسم بدن به آن نیاز داریم.

غذاهای چربی سوز

پروتئین، فلفل تند و چای سبز از جمله خوراکی هایی هستند که کالری سوزی را افزایش می دهند.از آنجایی که برای هضم پروتئین به کالری بیشتری نیاز داریم بنابراین مصرف پروتئین در هر وعده غذایی باعث می شود که بدن به چربی سوزی رو بیاورد.

افزایش متابولیسم بدن با کیفیت خواب

افرادی که به موقع می خوابند و به موقع بیدار می شوند با این کار خود کمک بزرگی به بالا بردن متابولیسم می کنند.مطالعاتی که در این باره صورت گرفته است نشان می دهد که کمبود خواب می تواند بر فعالیت لوب پیشانی مغز تاثیر بگذارد.همچنین خواب خوب می تواند بر توانایی تصمیم گیری شما تاثیر داشته باشد.کیفیت خواب در فرآیندهای درمانی ما نقش مهمی دارد.

افزایش متابولیسم بدن با جذب نور

اگر ما به طور مستمر در معرض نور قرار نداشته باشیم بدن ما نمی تواند برخی از ویتامین ها و مواد معدنی را جذب کند.به همین دلیل اگر می خواهید از غذاهایی که می خورید و مکمل هایی که مصرف می کنید بهره بیشتری ببرید از دریافت نور خورشید صبحگاهی غافل نشوید.

جذب نور خورشید از طریق چشم

نور وارده از طریق چشم می تواند نقش مهمی در فرآیند متابولیسم داشته باشد.در واقع تمام مواد مغذی که از طریق غذا دریافت می شود برای تجزیه نیاز به نور دارد.

ترشح هورمون

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند ترشح هورمون را در سراسر بدن کنترل کند.متخصصین تغذیه نور طبیعی صبحگاهی را مفید ترین نور برای مدیریت ریتم شبانه روزی ما می دانند.

افزایش متابولیسم بدن با خوردن چه غذاهایی امکان پذیر است؟

متخصصین تغذیه برخی از غذاها را بهتر از برخی دیگر می دانند و معتقدند با خوردن آنها می توان به مدت طولانی تری احساس سیری داشت.همچنین خوردن این غذاها از کاهش وزن حمایت می کنند.در زیر برخی از آنها را به شما معرفی می کنیم.

·       غذاهای دریایی

·       حبوبات

·       فلفل تند

·       پروتئین حیوانی بدون چربی

·       لبنیات کم چرب

·       انواع کلم ها

·       غلات کامل

·       آجیل

·       آب

غذاهای دریایی

انواع غذاهای دریایی به خصوص ماهی تن، سالمون،قزل آلا و آزاد سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین هستند.

حبوبات

انواع حبوبات به خصوص لوبیا و عدس قدرت افزیش دهی متابولیسم را دارند.

فلفل تند

فلفل های تند یک ماده شیمیایی کپسایسین دارند که گرمای داخل بدن را به طور موقت افزایش می دهند و می توانند کالری سوزی را افزایش دهند.

پروتئین حیوانی بدون چربی

خوردن گوشت های بدون چربی  یک راه ساده برای افزایش متابولیسم بدن هستند،زیرا بعد از مصرف گوشت مرغ و بوقلمون انرژی زیادی برای تجزیه آنها لازم است.

بیشتر بخوانید: منابع پروتئین گیاهی

لبنیات کم چرب

مصرف لبنیات باعث تراکم استخوان و افزایش توده عضلانی می شود.

انواع کلم ها

انواع کلم ها به خصوص کلم بروکلی به دلیل محتوای بالای آب و فیبری که دارند می توانند احساس گرسنگی را تا چند ساعت سرکوب کنند.

غلات کامل

جو دوسر غنی از فیبر است به همین دلیل با خوردن آن تا چندین ساعت احساس گرسنگی نخواهید داشت.

همچنین جو دوسر باعث کاهش ترشح قند در جریان خون می شود.

آجیل

انواع بادام ها حاوی مقدار قابل توجهی چربی سالم، فیبر و پروتئین هستند و می توانند گرسنگی را مهار کنند.

آب

یکی از راه های ساده برای افزایش متابولیسم بدن نوشیدن آب است.نوشیدن آب قبل از هر وعده غذایی می تواند حجم قابل توجهی از معده را اشغال کرده و اشتهای شما را کاهش دهد.

منبع: sira.fit

Comments

Popular posts from this blog

چه خوراکی هایی میان وعده رژیمی خوبی هستند؟

آیا رژیم کتوژنیک باعث کاهش وزن می شود؟

چگونه تاثیر دمنوش لاغری را بیشتر کنیم؟